تحریر دفاتر قانونی

منظور از تحریر دفاتر قانونی چیست؟

تحریر دفاتر، از جمله تکالیف مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی به قسمتی از مودیان محول گردیده و طبق قوانین، این دفاتر باید به صورت روزانه ثبت و نگهداری گردیده و در صورت درخواست آنها برای رسیدگی توسط سازمان، مودی مکلف به ارائه آنها خواهد بود. دفاتر قانونی که از دو بخش دفتر روزنامه و دفتر کل تشکیل شده است، باید قبل از شروع سال مالی تهیه و پلمپ گردد. 

چه کسانی مکلف به تحریر و نگهداری دفاتر قانونی هستند؟

طبق آیین نامه ثبت و نگهداری دفاتر قانونی موضوع ماده 95 قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقوقی( شرکتها ) و اشخاص حقیقی گروه اول مشاغل، مکلف به تهیه، پلمپ، تحریر و نگهداری دفاتر قانونی هستند. عدم ارائه دفاتر مذکور، جریمه ای معادل 40 درصد مالیات متعلقه و رد شدن دفاتر از سوی ممیز سازمان امور مالیاتی، جریمه ای معادل 20 درصد مالیات متلقه را در پی خواهد داشت.

وجود اشتباه در تحریر دفاتر قانونی یکی از مشکلات رایج حسابداران و مدیران است؛ اشتباهی که ناشی از دلایل متعددی از جمله کم تجربگی تحریر کننده، دانش حسابداری پایین، عجله و ... می باشد. شرکت تراز سازان با ایجاد کارگاه مجزا و واحد مختص تحریر دفاتر، در مرتفع نمودن چنین مشکلاتی، اقدامات موثری کرده و مودیان میتوانند امور تهیه، پلمپ و تحریر دفاتر خود را به آسانی و با مناسب ترین هزینه به شرکت ترازسازان سپرده و در کوتاه ترین زمان ممکن، آن ها را دریافت نمایند.


خلاصه ای از قوانین مربوط به رد شدن دفاتر قانونی

در اینجا جهت آشنایی شرکت ها به موارد کلی عدم قبول تحریر دفاتر طبق قانون توسط اداره امور مالیاتی اشاره میشود:

  • در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.

·        عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز.

  • تقدم ثبت یک یا چند معامله نسبت به تاریخ وقوع آنها.
  • ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطرها.
  • ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین حاشیه ها.
  • تراشیدن و پاک کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده.
  • جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در صفحات و سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه.
  • محو کردن مندرجات دفاتر با وسایل شیمیایی.
  • بستانکار شدن حسابهای نقد و بانک ناشی از تقدم و تاخر ثبت حسابها و دریافت و پرداخت.
  • عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمپ شده و نانوشته.

نکته: اشتباه و غلط املایی به وجود آمده در تحریر دفاتر به هیچ عنوان نباید کاملا با لاک یا خودکار محو شود؛ بلکه باید آن را با خط قرمز مشخص کرده و همچنین تعداد دفعات خط خورده و اشتباه زیاد نبوده و از حد متعارف تجاوز ننماید. لازم به توضیح است تعداد حد مجاز قلم خوردگی ها بسته به حجم دفاتر و نظر سرممیز می باشد.

در پایان لازم به توضیح است که با توجه به حساسیت این دفاتر و زمان بر بودن تحریر آن، توصیه می شود برای این کار، از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفته و در صورت نیاز، می توانید این کار را به متخصصین مجموعه ترازسازان بسپارید.

برای ارتباط با کارشناسان این شرکت اینجا کلیک کنید.

تحریر دفاتر قانونی